سایت آپلود عکس و آپلود سنتر فایل ایران بلاگ سایت آپلود عکس و آپلود سنتر فایل ایران بلاگ

۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

فاطمه (س) اولين زن مبارز و شهيد آل عبا


حضرت زهرا -س- در خانه‌اي رشد كرد كه پيام‌رسان وحي الهي بدون اذن دخول وارد نمي‌شد و پس از ازدواج بانوي خانه‌اي شد كه زمينش با صاحب خانه به اذن خدا صحبت مي‌كرد و جريانات مختلف روز را براي مولاي جهانيان تعريف مي‌كرد. او در واقع ترنم باران وحي را از كودكي شنيده و با صداي جبرائيل آشنا و سينه‌اي سينا براي دريافت و حفظ اسرار الهي داشت.



معلم بزرگ انقلاب اسلامي ما با بيان سخني زيبا درباره جايگاه و منزلت زن و قدرت روحي شگرف او در تأثيرگذاري بر جريانات جامعه مي‌فرمايد: «زن اگر با دو بال دين و تقوي و فضيلت، حركت كند مي‌تواند تأثيرگذار باشد»، اما در جامعه امروزي كه دول غربي با ديدگاه مادي فاقد گستره چشم‌اندازهاي معنوي، ياراي آن را ندارند كه وارستگي از لذات و شهوات و سرگرمي‌هاي حقير را از شخصيت زن جدا سازند، براي دست‌يابي بانوان به تشخص حقيقي و انساني و پيدا كردن يك جايگاه علمي، فرهنگي، اجتماعي، هنري و سياسي، زنان، نيازمند مرشدي توانا و الگويي تاريخي براي تمامي نسل‌ها در اعصار پيش رو هستند. كسي كه نمونه انساني كامل و طرف ملكوتي وجود انسان باشد و او كسي نيست، جز فاطمه (س) كه اوج فضيلت انساني است. نگاه به زندگي و شخصيت اين بانو بايد فراتر از نگاه به دخت پيامبر، همسر ولايت و مادر امامت باشد.
فاطمه (س) در جايگاه والاي الهي خود صاحب ولايت كبري است و معرفت به سيره عملي و نظري او شناخت عفت و عزت را براي انسان‌ها به ويژه بانوان به همراه دارد. از اين رو شناخت فصول زندگي فاطمه (س) براي تمام افراد جامعه امري مهم و تأثير آن بر روي زندگي غير قابل انكار و تأسي به آن نجات بخش است، چرا كه او فاطمه، بتول، زهرا، صديقه، مباركه، طاهره، محدثه، زكيه، راضيه، مرضيه خدا و ترنم باران وحي و زلال حيات بشري است.
گل وجود حضرت زهرا (س) در بيستم جمادي الاخر سال دوم بعثت در باغستان وحي الهي به ثمر نشست و از همان زمان روز شمار عمر كوتاه و پر بركتش فصول مبارزه و قيام را در شرايط مختلف رقم زد و فاطمه (س) را مدافعي خستگي ناپذير براي حيات اسلام قرار داد، دفاعي كه لقب اولين شهيده آل عبا را برايش به همراه داشت.
شايد فاطمه (س) تنها بانويي باشد كه در يك عرصه و چندين جبهه مبارزه كرد و در تمام آنها پيروز و سرافراز بيرون آمد. فاطمه (س) اولين بانوي داراي مسئوليت سياسي- اسلامي در دفاع از اسلام و تبليغ آن است؛ او اولين مدافع و مربي بانوان مسلمان در احقاق حقشان و اولين مربي آنها در همسرداري و تربيت فرزندان است.
بانوي بزرگ اسلام اولين مدافع ولايت و محكم كننده مكتب مهدويت، در تاريخ شناخته شده است. فصول زندگي ما در جامعه مسلمان به ويژه شيعيان علي (ع) را مي‌توان به:



فصل اول: دفاع از اسلام و رسالت پدر
دخت يگانه رسول خدا در تمام مراحل تبليغ اسلام و دفاع از رسالت پدر، چنان همراه پدر بود كه به ام ابيها ملقب شد و بارها حضرت محمد (ص) براي مشخص كردن جايگاه ايشان در نزد خود از الفاظي مانند (فداها ابوها) استفاده كردند. حضرت فاطمه (س) در نخستين روزهاي تبليغ شريعت اسلام، مسئوليت بخشي از ترويج اسلام و دفاع از رسول خدا را برعهده داشتند.
ايشان در خانه با فراهم كردن شرايط آسايش و پرستاري از جراحات پدر كه توسط كفار برايشان عارض مي‌شد، به نوعي تقويت كننده روحيه رسول خدا براي ادامه ترويج دين اسلام بودند و با برگزاري كلاس‌هاي مخصوص بانوان و پاسخ دادن به سؤالات آنها پا به پاي رسول خدا در ترويج اسلام گام‌هاي مؤثري برمي‌داشتند. در زمان حادث شدن جنگ‌ها با حضور در پشت جبهه و پرستاري از مجروحان و يا رساندن غذا به پيامبر و پسر عموي خود در دفاع از اسلام همراه ديگر مسلمانان شركت داشتند. البته اين اقدامات حضرت فاطمه (س) گوياي شخصيت بارز ايشان در جامعه آن روز به عنوان يك بانوي اجتماعي و سياسي است.
فصل دوم: همسر علي (ع) و دفاع از ولايت، احقاق حق سياسي- اجتماعي و اقتصادي خانواده
اسلام محمدي داراي سه وجه است كه مهمترين اين وجوه عيد غدير و متناسب با آن نصب حضرت علي (ع) در جايگاه ولايت مي‌باشد و در اين ميان بعد از رحلت رسول خدا، دفاع جانانه حضرت زهرا (س) از حقوق سياسي و اجتماعي و اقتصاد همسر و خانواده خود مهم‌ترين فصل مبارزات آن حضرت را رقم مي‌زند. در اين مبارزه كه اساس فاطميه بنيان نهاده شد، علي (ع) به عنوان همسر و صاحب حق ولايت منزوي است و با سكوت و صبر، جريان سرنوشت امت را به سردمداري فاطمه (س) نظاره‌گر است. در اين جبهه اولين قيام از واپسين لحظات حيات پيامبر شروع مي‌شود. بعد از دفن پيامبر، حضرت فاطمه در اقدامي شبانه به درب منزل انصار و مهاجر مي‌رود تا علي (ع) را دريابند، ولي وقتي با رد خواسته‌اش مواجه مي‌شود با حضور بر سر مزار پدر ياد غدير را زنده مي‌كند. مقاومت فاطمه در برابر غصب فدك و محكوم كردن ادله غاصبان با منطقي قوي و استوار، مرحله ديگر اين قيام بود كه لكه ننگي ابدي بر دامن برخي نشانده. كساني كه مي‌خواستند با خالي كردن دست اسلام در برهه‌اي از زمان كه كمك به فقرا مي‌توانست خود امتيازي براي ادامه ترويج و تبليغ و گرايش افراد به دين نوع دوست اسلام باشد. ادامه مبارزه كوثر نبي با واقعه جراحات ناشي از ضربه در به پهلويش توسط معلوم الحال‌ها صورت گرفت او در بستر بيماري در جواب احوال‌پرسي زناني كه براي عيادت مي‌آمدند، سخنراني مي‌كرد و با آشكار كردن حقايق؛ از طريق آنان، شوهرانشان را آگاه و عليه دشمنان اسلام تحريك مي‌كردند. تا جايي كه بازتاب افشاگري حضرت در بستر بيماري براي زنان مهاجر و انصار مي‌رفت كه اندك اندك به انقلاب پرخروشي مبدل گردد و قيام سوم ايجاد سؤال در تاريخ است، چرا حضرت، به علي (ع) وصيت كرد «مرا در شب غسل بده و دفن كن»؟ چرا با جمع اندك هفت نفر تشييع شد؟ آري اين سؤالات پاسخ مي‌طلبد و پاسخ آن پيروزي قيام فاطمه (س) است و تا زماني كه فرزندش مهدي (عج) ظهور كند فاطمه (س) در قيام است.
فصل سوم: دفاع از ادامه حيات اسلام با پايه‌گذاري نهضت عاشورا به وسيله تربيت فرزنداني چون حسين (ع) و زينب كبري (س)
يكي ديگر از جلوه‌هاي حضور حضرت فاطمه (س) در اجتماع تربيت فرزنداني است كه هر كدام به تنهايي الگويي بي‌بديل براي ساير مسلمانان هستند. دخت پيامبر با تربيت منحصر به فرد خود با عملي كردن سيره‌هاي نظري و عملي اسلام در خانه، بنيان خانواده‌اي مستحكم و مهربان را بنا نهاد كه اعضايش، ايثارگري، اولين درس زندگيشان بود و هيچ وقت زير بار زندگي ذلت بار نرفتند. آنچه در عاشورا اتفاق افتاد جلوه‌اي از تربيت فاطمي و فداكاري اميرالمؤمنين و فاطمه (س) در صيانت از اسلام بود. مبارزه امام حسين (ع) با خليفه وقت، دفاع از اسلام، امامت و هويت ديني- اجتماعي جامعه بود. در آن زمان حسين (ع) با بصيرت و بينش الهي خود و سرمايه‌اي كه از مادر گرفته بود، دريافت كه زمان احياء سنت پيامبر است و بايد عدالت و جريان امامت علي و اولادش در جامعه از سرگرفته شود تا سكوت علي كه حفظ فروع اسلام را تضمين كرد و قيام فاطمه (س) كه براي حفظ اساس دين بود به بار بنشيند و جامعه مسلمين از اسلام واقعي دور نشوند. در واقعه عاشورا حسين (ع) با شمشير به دادخواهي اسلام و برافراشتن پرچم اسلام محمدي پرداخت و زينب كه ديگر خود معلم عشق‌ورزي به خانواده و زبان گوياي پدر شده بود با جلوه و ظاهري فاطمي به افشاگري و مذمت بدخواهان اسلام پرداخت و نوعي مبارزه كلامي و رواني را آغاز كرد.
فصل چهارم: مستحكم كردن پايه‌هاي مهدويت با حفظ احاديث معتبر از پيام و مشخص كردن مزار شريفش به وسيله گنج الهي
همان طور كه گفتيم حضرت زهرا (س) در خانه‌اي رشد كرد كه پيام‌رسان وحي الهي بدون اذن دخول وارد نمي‌شد و پس از ازدواج بانوي خانه‌اي شد كه زمينش با صاحب خانه به اذن خدا صحبت مي‌كرد و جريانات مختلف روز را براي مولاي جهانيان تعريف مي‌كرد. او در واقع ترنم باران وحي را از كودكي شنيده و با صداي جبرائيل آشنا و سينه‌اي سينا براي دريافت و حفظ اسرار الهي داشت. آن چه بعدها خليفه مسلمين براي نابودي آيات و روايات منتسب به پيامبر در نظر گرفت را پيش بيني كرده بود و با تهيه و تنظيم كتابي كه محتوايش كلام خدا و سخنان پيامبر الهي بود، نقشه شوم آنها را تا زماني كه زمان حركت و چرخش دارد، نابود كرد. اين كتاب نيز كه به صورت ارث به ائمه ما رسيده است و اكنون در دست صاحب زمان و ولي نعمت ماست، نوعي ديگر از مبارزه آن حضرت با منحرف كنندگان روند اسلام و جانشيني پيامبر است. خوب ببينيد؛ تمامي احاديث قدسي كه مي‌تواند راه‌گشا براي حل مشكلات جامعه امروزي باشد و مي‌تواند راهكاري براي سعادت دنيوي و اخروي ما به حساب آيد. در دست كسي است كه از نظرها غايب است. آرزوي شناخت و زيارت مزار شريفش توسط كسي برآورده مي‌شود كه در هر ضربه ساعت به دنبالش هستيم، اين يعني فرهنگ انتظار، يعني اميد به آينده‌اي بهتر و برتر كه فاطمه (س) بنيان‌گذار آن است. اهتمام به فرهنگ درست انتظار يكي از خواسته‌هاي ائمه ما و دستور كار بسياري از بزرگان دين ماست. مسئله مهدويت آينده اسلام و تشيع و امامت و ولايت فقيه را از هرگونه مشكل نجات مي‌دهد و جامعه بشري را براي تشكيل حكومت واحد جهاني و لذت از زندگي اسلامي اجتماعي در كنار هم بهره‌مند مي‌سازد.
اما هر يك از اين چهار فصل خود به تنهايي مي‌تواند صفحات زرين كتاب زندگي حضرت زهرا (س) را در برگ برگ زمان تعريف و تشريح كند. آن چه ما گفتيم تلنگري بود براي بانوان، آقايان و فرزندان مسلمان جامعه اسلامي تا با مطالعه بيشتر به ابعاد زندگي بانويي كه مي‌تواند در جهاد، همسرداري، تربيت نسل‌هاي پاكيزه، حفظ حجاب و عفت زن در كنار فعاليت اجتماعي اسوه‌اي برتر باشد، پي برده و در تمام زندگي به آن تأسي كنند. 1- دفاع از اسلام و رسالت پدر 2- دفاع از ولايت و احقاق حق سياسي- اجتماعي و اقتصادي خانواده 3- دفاع از ادامه حيات اسلام با پايه‌گذاري نهضت عاشورا به وسيله تربيت فرزنداني چون حسين (ع) و زينب كبري 4- مستحكم كردن پايه‌هاي مهدويت با احاديث معتبر از پيامبر و مشخص كردن مزار شريفش به وسيله اين گنج الهي تقسيم كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر