مقدمه
فاصله كٌلَین تاخمین یازده قرن بیش نیست اماخدا می داند كه در این گذرگاه تاریخ چه تازیانه ها كه بر پیكر ابرار نخورد و چهسرها كه ابرار بردار نرفت ؛ تا سنگ بنایی را كه كلینی نهاد خمینی به پایان رساند.كلینی و خمینی هر دو سر یك رشته اند با یك خصوصیت و آن اینكه هر دو از خویش هیچچیزی نگفتند تا زبان گفت خدا گفت و تا قلم نوشت خدا نوشت.
از زندگی كلینی جزكافیچیزی در دست نیست.كافی شناسنامه كلینی است و كلینی را باید در آیینه كافی به تماشا نشست . كافی قلهای است كه بدون فتح آن اجتهاد ممكن نیست و اقیانوسی است كه بدون عبور از آن فهممعارف دین میسر نیست . ایمان ، نور و زهد و پارسایی گردآورنده مهمترین كتاب حدیثیشیعه - ثقة الاسلام كلینی - را به تماشا می نشینیم . سر بر در خانه اش می ساییم ونسل جوان ایران اسلامی و دنیای اسلام را به بهره گیری از حرارت و فروغ آفتاب حدیثفرا می خوانیم.
میلاد آفتاب
در زمانی كه صدایی جز صدای سماسبان بنی عباس در سرزمین ایران یعنی قلب تشیع - روستای((كلین))[روستایی در 38 كیلومتریشهر ری] در خانه ای آكنده از عشق اهل بیت علیه السلام كودكی متولد شد كه تاریخ حیاتاو با غیبت صغری عجین شد محمد نامی بود كه یعقوب بن اسحاق برای فرزند خویش برگزید واذان و اقامه اولین كلماتی بودند كه گوش او را نوازش دادند اولین كلاس درس او دامانپاك و پر مهر مادری عطوف و عفیف بود محمد مراحل ابتدایی علوم اسلامی را نزد پدر ودایی بزرگوارش علی بن محمد بن ابراهیم بن آبان كه از استادان علم حدیث بود گذراندوی پس از گذراندن دوران آغازین تحصیل و آشنایی با منابع رجالی و حدیثی از كلینمهاجرت كرد و با كوله باری از معرفت و شناخت مكتب اهل بیت علیه السلام برای شكوفاییخلاقیتهای درونی و سیراب شدن از دریایی بی پایان علوم وحی و پیمودن كمالات اخلاقی وانسانی به ری وارد شد اگر چه فاصله 38 كیلومتری كلین تا ری برای او كه با زادگاهخویش وداع همیشگی كرد مسافتی طولانی بود و غم غربت و دوری از خانواده آزارش می داداما برای كسی كه برای خدا گام بر می دارد و برای خدا زندگی می كند این همه آسان است.
گزینش هدف
در هنگام ورود كلینی بهریبیشتر مردمان این شهر ازپیروان مذاهب حنفی و شافعی بودند اما به دلیل وجود شیعیان دلباخته ای در اطراف اینشهر، اكثرا اهل تسننریهمواره تحت تاءثیر اخلاق و رفتار اسلامی آنها قرار داشتند.از این رو دیار به شهری شیعه نشین معروف بودریدر آن زمان شهری بزرگ بود و عقاید و مذاهب گوناگون در كنارهم و در آرامش كامل در آنجا به حیات ادامه می داد اما این آرامش گاه دستخوشحركتهای سیاسی می شد فرقه اسماعیلیه با انگیزه تسلط بر ایران در این نقطه بیش ازدیگران سرمایه گذاری كرده بود و به ترویج و تبلیغ تفكر و آراء خود می پرداخت از اینریبه نقطه برخوردآراء و اندیشه های فرقه اسماعیلیه و مذاهب شافعی ، حنفی و شیعه تبدیل شده بود كلینیدر این زمان در كنار گذراندن تحصیلات خود نه تنها به عقاید و اندیشه های دیگر مذاهبو فرقه ها آشنا شد بلكه به ماهیت واقعی بعضی از این فرقه ها كه می رفت تشیع را ازمسیر واقعیش خارج كند پی برد او درد را شناخت و درمان را تشخیص داد. درد، جداییمردم از سخنان اهل بیت علیه السلام و دارو، رساندن این سخنان به مردم بود او در اینزمان هدف خویش را بررسی می كرد و به دور از هیاهو مسیر خود را مشخص و تصمیم گرفت بهفراگیری و نوشتن آنها بپردازد از این رو در محضر استادان بزرگی چون/ابوالحسن محمد بن اسدی كوفی ساكن ری/
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر